Taxonomie van Bloom
De piramide van leerniveaus volgens Benjamin Bloom geeft aan op welke niveaus leren kan plaatsvinden. Bij hoogbegaafde kinderen is al op jonge leeftijd sprake van een voorkeur voor leren en denken op het niveau van analyseren, evalueren en creëren. Op de lagere school is er vooral aandacht voor de eerste twee niveaus van de piramide, namelijk onthouden en begrijpen. Door kinderen, dit geldt voor veel kinderen, al vroeg kennis te laten maken met uitdagende opdrachten op de hogere leerniveaus wordt de leermotivatie vergroot. Het mooie daarvan is dat meestal meteen ook de leermotivatie voor opdrachten op de lagere leerniveaus verbetert. Voornamelijk de leer- en automatiseeropdrachten gaan nu bij veel begaafde kinderen moeizaam. Vaak zien leerkrachten dat na het starten met opdrachten die de hogere denkniveaus aanspreken, kinderen vanzelf beter gaan scoren op standaardwerkjes zoals spellingopdrachten en tafelsommen. Het is alsof bij deze kinderen de hersenen "aan" worden gezet. Bovendien moeten ze nu wel uit hun "hangmatje" komen en actief aan de slag gaan buiten hun comfortzone. Let op, dit laatste gaat meestal niet vanzelf, vooral niet als kinderen al langere tijd niet op die manier actief hebben hoeven zijn. Ze geloven misschien niet meer dat ze het kunnen, missen het vertrouwen. Houdt in deze gevallen zeker vol, en help hen op gang met vriendelijke hand. Toch moet het niet vrijblijvend zijn. De lastige opdrachten, waardoor de kinderen echt moeten gaan nadenken, tellen net zo hard mee als de spelling en tafelsommen. Alleen dan gaan de kinderen hun eigen denkkracht weer serieus nemen, en leren zij weer genieten van leren en creëren.